[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Problemy i osiągnięcia europejskiego średniowiecza ( Xl / Xlll wProblemy i osiągnięcia europejskiego średniowiecza ( Xl / Xlll w.).FAKT - wydarzenie + myśl , która się za nim kryje.(siła urzeczywistnienia ) W średniowieczu uważano , że istnieje jeden lud chrześcijański, którego naczelnym zadaniem jest troska o zbawienie duszy.Wszystkie niepokoje moralne , etyczne , kulturowe , materialne odczytywane w kateg.teologiach ( jak takie czy inne postępowanie ma się do mojego zbawienia ).Podstawową formą zorganizowania społeczeństwa jest rodzina.Dla każdej rodziny ważne są środki utrzymania , warunki bytowania , perspektywa dobrej przyszłości w ramach posiadanego obrazu świata w imię wyznawanych wartości i poprzez posiadane kwalifikacje.To daje poczucie tożsamości , określa przynależność do danej jakiejś wspólnoty , jednocześnie tworzy struktury porozumienia , akceptacji i współdziałania.Cały świat pojmowano w kategoriach teologicznych.Społeczeństwo było chrześcijańskie zarówno w swoich instytucjach , poglądach , wierzeniach , zwyczajach.Papiestwo posiadało władzę mocą autorytetu prawa bożego ( lud boży rządzi się prawem bożym ).Xlll w.to okres absolutnej przewagi Kościoła nad państwami.Państwa były kościelne.Ludzie średniowiecza byli podzieleni na stany , z których każdy miał swoje uprawnienia i swoje powinności ( król stał na straży całości ).Zgodnie ze swoimi uprawnieniami stan duchowny był powołany do prowadzenia wiernych do zbawienia wiekuistego , stąd miał takie uprawnienia : nauczanie prawd wiary i wymaganie dyscypliny.Ludzie średniowiecza spostrzegali świat w kategoriach zbawienie lub potępienie poprzez odpowiednie postępowanie.Człowiek średniowiecza jeśli chciał osiągnąć zbawienie musiał wykonywać nakazy wiary ( spełniać godności powołania ).Ludzie średniowiecza nie pytali się dlaczego ? , pytali się po co ?.Ludzie średniowiecza uważali , że każdy byt ma swą naturalną godność , swoje powołanie , każdy byt czemuś służy i do czegoś zmierza." Deszcz pada po to , aby trawa była zielona , trawa jest po to , aby się mogli nią paść bydlątka , bydło jest po to , aby ludzie mogli je spożywać , a ludzie dostali nieśmiertelną duszę , aby wieźć ją w kierunku zbawienia wiekuistego " , tak więc ludzie zadawali sobie pytania - co istnieje ? , co jest bytem , i jak istnieje , czyli jaka jest natura rzeczy i jaka jest jej godność powołania.Ludzi średniowiecza fascynowało również jak się mają pojęcia do rzeczywistości ?.Były dwie szkoły myślenia : nominaliści , którzy uważali , że istnieją tylko byty jednostkowe , pojęcia są tylko nazwami.realiści ( res - rzecz ) , którzy twierdzili , że pojęcia są bytami rzeczywistymi , natomiast byty jednostkowe są tylko egzemplikacją ( uprzykładowieniem ).Takim trwałym bytem dla realistów było państwo , Kościół , urząd ,natomiast kolejne pokolenia były tylko przejawem tego urzędu.W średniowieczu uważano , że istnieje tylko jedna prawda dostępna ludzkiemu rozumowi , obejmuje ona obszar od materii do Trójcy Św.( od doświadczenia zmysłowego do mistycznej intuicji poznania nadprzyrodzonego ).Przeświadczenie to opierało się na jeszcze głębszej prawdzie , że umysł ludzki jest zdolny nawiązać kontakt z rzeczywistością , która jest poza nim.Zrozumienie tej rzeczywistości zarówno w dziedzinie metafizyki jak i etyki można wyrazić w terminach ważnych poza wszystkie czasy.ETYKA - sztuka realizacji tego , co możliwe dla indywidualności.Nauka średniowieczna rozbiła się na dwa nurty : 1.NURT PLATOŃSKI ( realistyczny ) - św.Bonawentura 2.NURT ARYSTOTELESOWSKI ( nominalistyczny )- św.Tomasz 1.Wszystko przemija , natura człowieka jest grzeszna i ułomna wobec bożej doskonałości , zbawienie człowiek może osiągnąć tylko w wyższej sferze ducha ( kwestia łaski bożej ).2.Św.Tomasz dokonał rozróżnienia między tym co naturalne, a tym co nadprzyrodzone.Sformułował takie twierdzenia : " Łaska chrześcijańska porządek rzecz nie znana ludzkiej natury lecz ją doskonalą.Natura ludzka też jest dobra jako dzieło boże, lecz musi być doskonalone przez odpowiednie postępowanie ".A więc mamy dwa porządki: 1.Natura ludzka jest zła i bez łaski bożej nie osiąga się zbawienia, człowiek musi odrzucić swoją naturę i tępić wady.2.Natura ludzka jest dobra i może spełnić godność swego powołania poprzez odpowiednie postępowanie.Wolność człowieka polega na tym że może łaskę przyjąć albo odrzucić.Człowiek ma obowiązek mnożyć swoje zalety [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • fisis2.htw.pl
  • Copyright 2016 (...) chciałbym posiadać wszystkie oczy na ziemi, żeby patrzeć na Ciebie.
    Design: Solitaire