[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Poza tym, Sri Aurobindo zobaczyÅ‚, że proces polityczny toczy siÄ™ już wÅ‚asnym torem.Duch niepodlegÅ‚oÅ›ci zostaÅ‚ rozbudzony i rzeczy miaÅ‚y siÄ™ toczyć nieuchronnÄ… drogÄ… aż do caÅ‚kowitego wyzwolenia — tak jak to przewidziaÅ‚.On zaÅ› miaÅ‚ inne rzeczy do wykonania.Pisemne praceGłównym punktem jego pierwszych lat wygnania byÅ‚o czytanie Ved w oryginale.Aż do tej chwili Sri Aurobindo czytaÅ‚ jedynie angielskie lub hinduskie tÅ‚umaczenia i — razem z innymi uczonymi w sanskrycie — widziaÅ‚ w nich jedynie raczej zwyczajne, rytualne teksty „o maÅ‚ej wartoÅ›ci lub ważnoÅ›ci dla historii czy przeżywania duchowych doÅ›wiadczeÅ„”1.Ale nagle, w oryginale odkryÅ‚ „…staÅ‚Ä… żyÅ‚Ä™ najczystszego zÅ‚ota myÅ›li i duchowego doÅ›wiadczenia…2 OdkryÅ‚em, że mantry Ved oÅ›wiecone byÅ‚y czystym i precyzyjnym Å›wiatÅ‚em moich wÅ‚asnych psychologicznych doÅ›wiadczeÅ„, dla których nie znalazÅ‚em jeszcze wystarczajÄ…cego wyjaÅ›nienia ani w europejskiej psychologii, ani też w naukach Jogi czy Vedanty…”3 Można sobie z Å‚atwoÅ›ciÄ… wyobrazić, jak Sri Aurobindo mógÅ‚ być zakÅ‚opotany przez swoje wÅ‚asne doÅ›wiadczenia, których przez kilka lat nie mógÅ‚ dokÅ‚adnie zrozumieć, ani też tego, co mu siÄ™ zdarzaÅ‚o.OpisaliÅ›my supramentalne doÅ›wiadczenie z Chandernagore jako jasne i precyzyjne dziaÅ‚anie krok po kroku, ale faktem jest, że wyjaÅ›nienia przychodziÅ‚y czÄ™sto o wiele później.W tamtym czasie nie miaÅ‚ żadnych znaków, które wskazywaÅ‚yby mu drogÄ™.I wÅ‚aÅ›nie najstarsza z czterech Ved *— Rig Veda — niespodziewanie sygnalizowaÅ‚a, że nie byÅ‚ caÅ‚kowicie samotny i zagubiony na tej planecie.Å»e Zachodni i nawet hinduscy uczeni nie zrozumieli nadzwyczajnej wizji tych tekstów.Nie jest to czymÅ› zastanawiajÄ…cym gdy zdamy sobie sprawÄ™, że korzenie sanskrytu majÄ… podwójne lub nawet i potrójne znaczenia, a te z kolei zaopatrzone sÄ… w podwójny symbolizm: ezoteryczny i egzoteryczny.Hymny te mogÄ… być czytane na dwóch lub trzech różnych poziomach znaczenia i nawet gdy siÄ™ odkryje prawidÅ‚owe znaczenie, ciÄ…gle trudno jest zrozumieć np.„ogieÅ„ w wodzie”, „górÄ™ brzemiennÄ… najwyższymi narodzinami” czy też „poszukiwania zagubionego sÅ‚oÅ„ca”, które nastÄ™puje po odkryciu „sÅ‚oÅ„ca w ciemnoÅ›ciach” — chyba że ktoÅ› już doÅ›wiadczyÅ‚ duchowego Ognia w Materii, eksplozji skaÅ‚y NieÅ›wiadomoÅ›ci lub iluminacji w komórkach ciaÅ‚a.Sami riszowie wspominali o „sekretnych sÅ‚owach, mÄ…droÅ›ci jasnowidzów, która zdradzaÅ‚a swoje ukryte znaczenie tylko tym, którzy mogli widzieć”.(IV.3.16) Z uwagi na swe doÅ›wiadczenia, Sri Aurobindo natychmiast znaÅ‚ prawidÅ‚owe znaczenie i rozpoczÄ…Å‚ tÅ‚umaczenie dużych fragmentów Rig Vedy, zwÅ‚aszcza cudownego „Hymnu do Mistycznego Ognia”.ZadziwiajÄ…ce jest, że riszowie sprzed piÄ™ciu czy szeÅ›ciu tysiÄ™cy lat wspominali nie tylko o swoich wÅ‚asnych doÅ›wiadczeniach, ale i o doÅ›wiadczeniach swoich „przodków”, „ojców ludzi” — jak ich nazywali — sprzed ilu to tysiÄ™cy lat? ByÅ‚y one powtarzane z pokolenia na pokolenie bez pojedynczych nawet znieksztaÅ‚ceÅ„, bez pominiÄ™cia jednej sylaby, ponieważ efektywność mantry zależaÅ‚a akuratnie od dokÅ‚adnoÅ›ci jej wymawiania.Stoimy wiÄ™c przed najbardziej starożytnÄ… tradycjÄ… w Å›wiecie, zupeÅ‚nie nietkniÄ™tÄ….To, że Sri Aurobindo ponownie odkryÅ‚ Sekret poczÄ…tków naszego ludzkiego cyklu (bo może byli inni przed nim) i to w wieku, który hindusi nazywajÄ… „czarnym”, czyli Kali-yuga — nie jest bez znaczenia.Bo jeÅ›li prawdÄ… jest, że Dno sÄ…siaduje z nowÄ… warstwÄ…, wtedy bliscy musimy być czegoÅ› prawdziwego.***BÅ‚Ä™dem byÅ‚oby jednakże identyfikować Sri Aurobindo z wedyckimi rewelacjami.Chociaż sÄ… one dla nas tak uderzajÄ…ce, dla niego byÅ‚y jedynie znakiem na drodze, potwierdzeniem po fakcie.Zmartwychwstanie Ved w dwudziestym wieku, jak by miaÅ‚o ono uosabiać totalnÄ… PrawdÄ™ raz na zawsze, byÅ‚oby próżnym przedsiÄ™wziÄ™ciem, ponieważ Prawda nigdy siÄ™ dwa razy nie powtarza.Sri Aurobindo napisaÅ‚ w humorystyczny sposób, że „rzeczywiÅ›cie ów szokujÄ…cy szacunek dla przeszÅ‚oÅ›ci jest zarazem cudownÄ… i strasznÄ… rzeczÄ…! W koÅ„cu, Boskość jest nieskoÅ„czona i rozwiniÄ™cie Prawdy może być nie koÅ„czÄ…cym siÄ™ procesem… a nie rzeczÄ… w skorupie orzecha, którÄ… siÄ™ rozbija i zawartość wyczerpuje pierwszy jasnowidz lub mÄ™drzec, podczas gdy inni muszÄ… religijnie rozbijać jednÄ… i tÄ™ samÄ… skorupÄ™ bez koÅ„ca…4” Sri Aurobindo zamierzaÅ‚ pracować nie tylko nad indywidualnÄ… realizacjÄ… jak riszowie, ale również nad kolektywnÄ…, w warunkach, które nie sÄ… już warunkami prehistorycznych pasterzy.Najpierw miaÅ‚ poÅ›wiÄ™cić znacznÄ… część czasu na pisanie, które jest w tej chwili prawdopodobnie najbardziej widocznÄ… oznakÄ… tej jego kolektywnej akcji.W 1910 r.przybyÅ‚ do Pondicherry francuski pisarz, Paul Richard, gdzie spotkaÅ‚ siÄ™ ze Sri Aurobindo, którego zakres poglÄ…dów wywarÅ‚ na nim ogromne wrażenie.PonowiÅ‚ zatem swÄ… wizytÄ™ w 1914 r., zachÄ™cajÄ…c tym razem Sri Aurobindo, aby przelaÅ‚ na papier swe myÅ›li.ZaÅ‚ożony zostaÅ‚ wiÄ™c dwujÄ™zyczny „PrzeglÄ…d Wielkiej Syntezy” („Arya”), a Richard zostaÅ‚ odpowiedzialnym za sekcjÄ™ francuskÄ….WybuchÅ‚a jednak wojna, Richard wezwany zostaÅ‚ do powrotu do Francji i Sri Aurobindo znalazÅ‚ siÄ™ sam z 64 stronicami do zapeÅ‚nienia filozofiÄ…, co miesiÄ…c.Nie byÅ‚ filozofem: „Ah, filozofia! Pozwólcie mi wyjaÅ›nić w zaufaniu, że nigdy, przenigdy nie byÅ‚em filozofem, choć pisywaÅ‚em utwory filozoficzne, co jest zupeÅ‚nie innÄ… sprawÄ….Niewiele wiedziaÅ‚em o filozofii zanim rozpoczÄ…Å‚em jogÄ™.Przed przybyciem do Pondicherry byÅ‚em poetÄ… i politykiem, nie filozofem
[ Pobierz całość w formacie PDF ]