[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nakłady czasu mogą okazać się znaczne.Przykładowo, poprzednio realizowane programy planowania i zarządzania strategicznego obejmowały: narady wszystkich kierowników wydziałów przewodniczących komisji w końcu każdego tygodnia oraz zebrania kontrolne w ciągu tygodnia; dwudniowy warsztat szkoleniowy dla radnych; cotygodniowe spotkania trwające przez pół dnia w okresie czterech miesięcy; całodzienne zebranie z udziałem radnych i około dwudziestu pięciu najważniejszych przedstawicieli władz miasta; oraz dwudniowe sesje robocze sesje piętnastodniowe dla kadry kierowniczej organizowane w okresie dziewiętnastu miesięcy.We wszystkich opisanych powyżej przypadkach donoszono, że zdaniem uczestników zainwestowany czas nie został stracony.Niezależnie od tego, jak proces planowania i zarządzania strategicznego sprawdza się w praktyce, istnieje wiele potrzeb publicznych, które wymagają przeznaczenia tego czasu na inne bieżące sprawy.Biorąc pod uwagę potrzeby w zakresie czasu i nieznajomość procesu, przedstawiciele wybieralnych władz samorządowych, w tym zwłaszcza wyższego szczebla, muszą mieć świadomość sprawowanej kontroli.Odpowiadają oni nie tylko za siebie i swoje organizacje, ale również muszą pracować w środowisku większym bardziej otwartym i ulotnym, niż w przypadku firmy prywatnej.Dlatego też muszą oni czuć się pewnie przed przystąpieniem do planowania i zarządzania strategicznego, gdyż do pewnego stopnia inwestują oni w ten proces swoją przyszłość polityczną.Stąd też proces ten ma wbudowane pewne mechanizmy zabezpieczające, które pozwalają na wycofanie się ze wstępnie podjętych decyzji.Wnioski.W przypadku gminy pragnącej wprowadzić system planowania i zarządzania strategicznego najważniejszym priorytetem jest zapewnienie stałego przywództwa, które będzie ten proces wspierać od początku do końca.Strategia i przywództwo są nierozerwalnie ze sobą połączone.Dlatego też niezależnie od tego, kto zainicjuje proces planowania strategicznego - burmistrz, zarząd czy rada lub ciało ustawodawcze zawsze będzie to się wiązać ze znacznym nakładem czasu i reputacji.Jednym z zalecanym sposobów zbadania możliwości wprowadzenia procesu planowania strategicznego jest opracowanie badania wykonalności.Badanie takie można przeprowadzić na wiele sposobów: wywiady z potencjalnymi udziałowcami i wpływowymi osobami; analiza istniejących zasobów kadrowych i systemów operacyjnych oraz ich zdolności do realizacji procesu planowania strategicznego; ocena aktualnej zdolności organizacji do wypełniania jej obowiązków bieżących (jeżeli są, one uważane za kryzysowe, to kandydatura takiej organizacji powinna zostać odrzucona); względnie połączenie tych metod.W każdym przypadku oczekiwana jest pomoc ze strony burmistrza.Te podstawowe wymogi nie wykluczają możliwości zainicjowania procesu przez zewnętrznego przedsiębiorcę lub lidera społeczności lokalnej, który sprzeda pomysł gminie, czy też podjęcia w społeczności lokalnej lub regionie procesu planowania strategicznego przez osobę z sektora prywatnego.Jednak w tym drugim przypadku inicjator musi się liczyć z wystąpieniem poważnych problemów przy realizacji programu, zwłaszcza, gdy, przewidywany realizator nie stanowi części procesu planowania i zarządzania strategicznego.Dlatego też tak duże znaczenie ma zaangażowanie i udział organizacji wprowadzającej program oraz jej kierownictwa.Wprawdzie na początku nigdy nie wiadomo, czyjej opinii należy zasięgnąć, jednak konsultacje powinny być stałym elementem procesu po jego rozpoczęciu.SPAM - planowanie i zarządzanie strategiczne (od ang.strategic planning and management).Vinton D.Fisher
[ Pobierz całość w formacie PDF ]