[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.MogÅ‚oby siÄ™ jednak zdawać, iż diabeÅ‚ chciaÅ‚ siÄ™ tylko przy tym zabawić z nami w chowanego, gdyż spółkowanie jest jego zadatkiem, Å›wiat zaÅ› jego królestwem.Czyż nie zauważono, jak Ulico post coiliim cachinnus auditur Diabo-//?, co poważnie mówiÄ…c, polega na tym, iż żądza pÅ‚ciowa, zwÅ‚aszcza gdy - przez zogniskowanie na okreÅ›lonej kobiecie - przybierze nasilone formÄ™ zakochania, stanowi kwintesencjÄ™ caÅ‚ego szalbierstwa tego zacnego Å›wiata; tak bowiem niewymownie, nieskoÅ„czenie i przesadnie wiele obiecuje, a tak żaÅ‚oÅ›nie maÅ‚o dotrzymuje.UdziaÅ‚ kobiety w pÅ‚odzeniu jest w pewnym sensie bardziej niewinny niż udziaÅ‚ mężczyzny; o tyle mianowicie, że ten ostatni daje pÅ‚odzonemu wolÄ™, która jest pierwszym grzechem i stÄ…d źródÅ‚em wszelkiego doznawanego i zadawanego zÅ‚a.Kobieta natomiast użycza poznania, które otwiera drogÄ™ do wyzwolenia.Akt pÅ‚ciowy jest wÄ™zÅ‚em Å›wiata, znaczy bowiem: „Wola życia potwierdziÅ‚a siÄ™ na nowo".W tym sensie stereotypowa sentencja bramiÅ„ska ubolewa: „Biada, biada, linga jest w joni", - PoczÄ™cie i ciąża natomiast znaczy: „Woli znów przydano Å›wiatÅ‚o poznania"; przy którym to Å›wietle może ona znowu odnaleźć wÅ‚aÅ›ciwÄ… drogÄ™ - tak wiÄ™c pojawiÅ‚a siÄ™ na nowo możliwość wyzwolenia.TÅ‚umaczy to godne uwagi zjawisko, że podczas gdy każda kobieta, zaskoczona w trakcie aktu pÅ‚ciowego, chciaÅ‚aby ze wstydu umrzeć, to zarazem bez cienia wstydu, ba z pewnego rodzaju dumÄ…, obnosi siÄ™ ze swÄ… ciążą;wszÄ™dzie indziej przecież laki nieomylnie pewny znak traktuje siÄ™ jako równoznaczny z samÄ… oznaczonÄ… rzeczÄ…, stÄ…d też każdy inny znak speÅ‚nionego coilus zawstydza kobietÄ™ w najwyższym stopniu - nie zawstydza tylko ciąża, TÅ‚umaczy siÄ™ to tym, iż zgodnie z powyższym, ciąża niesie ze sobÄ… w pewnym sensie zmazanie winy, zaciÄ…gniÄ™tej przez coilus, lub przynajmniej daje takÄ… nadziejÄ™.Dlatego też coitus jest nosicielem caÅ‚ego zwiÄ…zanego z tym aktem wstydu i sromoty; podczas gdy jego rodzona siostra, ciąża, pozostaje czysta i niewinna, ba, jest poniekÄ…d czcigodna.Coitus jest nade wszystko sprawÄ… mężczyzny, ciąża zaÅ› wyÅ‚Ä…cznie kobiety.Od ojca otrzymuje dziecko wolÄ™, charakter; od matki natomiast intelekt.Ten ostatni jest zasadÄ… wyzwo lici ciska, wola zaÅ› zasadÄ… krÄ™pujÄ…cÄ….Coitus Jest oznakÄ… staÅ‚ego istnienia w czasie woli życia, mimo caÅ‚ego potÄ™gowanego przez intelekt oÅ›wiecenia; oznakÄ… zaÅ› przydanego na nowo tej woli, otwierajÄ…cego możliwość wyzwolenia Å›wiatÅ‚a poznania, i to w najwyższym stopniu jasnego, jest ponowione ucieleÅ›nienie w czÅ‚owieku woli życia.Jego symbolem jest ciąża, która przeto obnosi siÄ™ ?.caÅ‚Ä… otwartoÅ›ciÄ…, a nawet duma, podczas gdy coitus siÄ™ kryje niczym przestÄ™pca.Niektórzy Ojcowie KoÅ›cioÅ‚a uczyli, że nawet małżeÅ„ski stosunek dozwolony jest tylko wtedy, gdy jego wyÅ‚Ä…cznym celem jest spÅ‚odzenie potomków, epi monet paidopoiiai, jak mówi Klemens Aleksandryjski, Sirom., L.III, c.II (OdnoÅ›ne ustÄ™py znajdziemy zestawione w: P.E.Lind, De coelibalu Chrislianorum, c.I).Klemens (Sirom.III, c.3) przypisuje ów poglÄ…d także pitagorejczykom.Jest on wszakże, Å›ciÅ›le biorÄ…c, bÅ‚Ä™dny.JeÅ›li bowiem coilus nie jest już chciany przez wzglÄ…d na niego samego, to nastÄ…piÅ‚o tymczasem zaprzeczenie woli życia, wtedy zaÅ› dalsze mnożenie ludzi jest zbyteczne i bezsensowne, o tyle że cel jest już osiÄ…gniÄ™ty.Nadto, bez wszelkiej subiektywnej namiÄ™tnoÅ›ci, bez pożądaÅ„ i fizycznego pociÄ…gu, a tylko z czystego rozmysÅ‚u i zimnej kalkulacji umieszczać czÅ‚owieka w Å›wiecie, by w nim żyÅ‚ -- byÅ‚oby to dziaÅ‚anie bardzo moralnie wÄ…tpliwe, którego podjęłaby siÄ™ chyba tylko garstka, ba, o którym któż mógÅ‚by wrÄ™cz rzec, iż ma siÄ™ ono do poÅ‚Ä…czenia z samego popÄ™du pÅ‚ciowego tak, jak morderstwo z premedytacjÄ… do zabójstwa w afekcie.Na czymÅ› z gruntu odwrotnym polega wÅ‚aÅ›ciwie potÄ™pienie wszelkich przeciwnych naturze zaspokojeÅ„ seksualnych; przez nic bowiem czyni siÄ™ zadość popÄ™dowi, a wiÄ™c potwierdza siÄ™ wolÄ™ życia, odpada jednak czynność rozmnażania, która jedna przecież otwiera możliwość zaprzeczenia woli.TÅ‚umaczy to fakt, iż dopiero z nastaniem chrzeÅ›cijaÅ„stwa - jego bowiem tendencja jest ascetyczna - uznano pederastiÄ™ za ciężki grzech.Klasztor jest miejscem współbytnoÅ›ci ludzi, którzy Å›lubowali ubóstwo, czystość, posÅ‚uszeÅ„stwo (tj
[ Pobierz całość w formacie PDF ]