[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nie bez kozery jedna z definicji PR mówi o tym, że zadania PR-owca polegają również na „.doradztwie dla kierownictwa różnych instytucji oraz wdrażaniu zaplanowanych programów działań, które będą służyć zarówno danej instytucji, jak i dobru publicznemu”.PR-owcy w takich firmach nie realizują programu PR, lecz stosują działania doraźne, schlebiając gustom władzy, często w obawie przed utratą stanowiska, często będąc przekonanym, że pracownik jest podległy szefowi w pełnym tego słowa znaczeniu, często wychodząc z tego samego założenia, co pracownicy agencji PR , czyli cel uświęca środki.To właśnie pracownicy firm są skłonni do korumpowania dziennikarzy, to o PR-owcach firmowych wśród dziennikarzy krążą legendy o wysokości wręczanych „prezentów”.Presja, jaka jest na nich wywierana przez decydentów firmy, dla których miarą powodzenia jest szybki zysk, skłaniają ich do częstych - częstszych niż agencje PR - aktów korupcji.Kodeksy etyczne Public RelationsProblemy etyczne etyczne o których pisałam powyżej, występują nie tylko w Polsce.Od wielu lat próbuje się stworzyć ramy postępowania zawodowego, swoiste standardy rzetelności zawodowej - rolę tę pełnią kodeksy etyki zawodowej.W dziedzinie public relations takie uregulowania również istnieją - o wymiarze międzynarodowym, kontynentalnym czy krajowym.Podstawowe dokumenty w tej dziedzinie to Międzynarodowy Kodeks Public Relations zwany potocznie Ateńskim, Europejski Kodeks Postępowania Zawodowego Public Relations, Karta Rzymska [ Karta zawodowa stowarzyszenia konsultantów międzynarodowego komitetu public relations], Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations, Koalicja Dziesięciu [ koalicja na rzecz profesjonalnej praktyki public relations, zawiązana w Polsce, w 2000 roku przez 10 agencji PR].Każdy z tych dokumentów stara się pokazać działania, których PR-owiec winien się wystrzegać z racji ich dwuznaczności moralnej, czy wręcz naganności.Analiza tych dokumentów dostarcza paru ciekawych wniosków:lwszystkie kodeksy odwołują się do Karty ONZ dotyczącej praw człowieka, a szczególnielzapisu o wolności wypowiedzi i prawie do informowania,lw każdym z wymienionych kodeksów znajduje się podobnie brzmiący zapis dotyczący zakazu reprezentowania sprzecznych lub konkurencyjnych interesów.llw każdym kodeksie jest również zapis przestrzegający przed wykorzystywaniem czy posługiwaniem się nieprawdziwymi informacjami,llkażdy z kodeksów pokazuje, że działania PR to działania mające przynieść korzyść nie tylko firmie, ale również społeczeństwu - działania zgodne z interesem publicznym,llkodeksy charakteryzuje wysoki poziom ogólności,llżaden z kodeksów nie stara się formułować szczegółowych zapisów w formie recept postępowania.lKodeksy etyczne pełnią szereg różnorakich funkcji i jedynie jedną z nich jest regulacja i pewnego rodzaju - ze względu na przyjęty system wartości - unifikacja zachowań danej grupy zawodowej.Ważną funkcją jest uświadomienie czyhających pułapek zawodowych i przestroga przed stosowaniem łatwych, prostych rozwiązań w takich sytuacjach.Nie do przecenienia jest też funkcja edukacyjna kodeksów i coś, co można by nazwać funkcją scalającą środowisko.Na zjazdach, na których dochodzi już to do uchwalenia kodeksu, już to do jego nowelizacji, bardzo często w trakcie tych prac, dyskusji nad poszczególnymi zapisami, środowisko osób zajmujących się profesjonalnie tą dziedziną poznaje się i konsoliduje.W środowisku osób znających się, trudniej jest być anonimowym sprawcą nadużyć , ukryć fałsz, korupcję czy po prostu niewiedzę i brak profesjonalizmu.Należy jednak pamiętać, że kodeksy etyczne zawodowe nigdy nie będą receptą na godziwe życie zawodowe ani lekarstwem na całe zło - mogą zaledwie - a może aż - pełnić rolę drogowskazu.BIBLIOGRAFIA1.S.Black „Public Relations” Dom Wydawniczy ABC, Kraków 20012.K.Jasiecki „Lobbing” Dom Wydawniczy ABC, Kraków 20003.D.R.Mastromarco „Sztuka lobbyingu w Polsce” USAID/GEMINI Small Business Project, Warszawa 1995ArtykułylA.Łaszyn „Skazani na współpracę” Marketing Serwis/maj/2000llA.Kłudkiewicz „Ciemna strona PR” PRESS/luty/2001llM.Pliński Gazeta Wyborcza, dodatek regionalny Morska/23/luty/2001llK.Szwykowska „Uczciwość do wynajęcia” Home&Market/lipiec/2000llD.Wielowieyska „Korupcja mediów” Gazeta Wyborcza /31/marzec/2000llR.Zawadzka „Kup pan chociaż logo” Marketing Serwis/styczeń/ 2001lStrony www:lwww.europr.plllwww.PSPR.pllS.Black, Public Relations” str.12L.Sigal,Reporters and Officials w A.Łaszyn „Skazani na współpracę” Marketing Serwis/maj/2000Kaja Szwykowska, „Uczciwość do wynajęcia” w Home&Market/7/2000list rektora UG zamieszczony w Gazecie Wyborczej, dodatek Morska/23/02/2001Dominika Wielowieyska „Korupcja mediów”, Gazeta Wyborcza/ 31/03/20007 Renata Zawadzka „Kup pan chociaż logo”, Marketing Serwis/styczeń/2001D.R.Mastromarco, A.P.Saffer,” Sztuka lobbyingu w Polsce” USAID/GEMINI Small Business Project, Warszawa 1995, str.10Podobną opinię można znaleźć w „Lobbing”, K.Jasiecki, str.53 i str.58badania przeprowadziła agencja EuroPR , dane te prezentuje Press, , wersja on-line, www.europr.plop.cit.„Ciemna strona PR'”, wysłuchał A.Kłudkiewicz, PRESS/luty/2001op.cit.badania przeprowadziła firma euro PR, www.europr.pl/press/definicja przyjęta przez Deklarację Meksykańską w 1978 roku , w S.Black „Public Relations” str.148ETYCZNE ASPEKTY PUBLIC RELATIONS - Dr Ewa HopePodyplomowe Studium Public Relations - www.StudiumPR.pl9ETYCZNE ASPEKTY PUBLIC RELATIONS - Dr Ewa HopePodyplomowe Studium Public Relations - www.StudiumPR.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]