[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Z zaciÄ™toÅ›ciÄ… i ze wzmagajÄ…cÄ… siÄ™ mÅ›ciwoÅ›ciÄ… zapowiadaÅ‚ odwet za krzywdy wÅ‚asne i macochy.ZaczÄ…Å‚ siÄ™ okres trudnoÅ›ci w nauce, wzrastaÅ‚a niechęć do szkoÅ‚y.Nauczyciele podkreÅ›lali jego lenistwo, ale również zÅ‚y stosunek do kolegów, współudziaÅ‚ w organizowaniu wagarów, bójek, wreszcie kradzieży.Jako 13-letni uczeÅ„ klasy IV znalazÅ‚ siÄ™ po raz pierwszy przed sÄ…dem za dokonane kradzieże w szkole oraz za uszkodzenie kiosku i usiÅ‚owanie jego okradzenia.Za te czyny oraz ze wzglÄ™du na brak opieki w domu i bezradność szkoÅ‚y - sÄ…d postanowiÅ‚ Tadeusza umieÅ›cić w zakÅ‚adzie wychowawczym.W pierwszym okresie pobytu w zakÅ‚adzie uzyskaÅ‚ opiniÄ™ chÅ‚opca karnego, chÄ™tnie wykonujÄ…cego wszystkie polecenia, uczynnego i koleżeÅ„skiego.ByÅ‚y to jednak tylko pozory podporzÄ…dkowania siÄ™.Już po kilku tygodniach ujawniÅ‚y siÄ™ trudnoÅ›ci we współżyciu z rówieÅ›nikami.CzyniÅ‚ próby narzucania grupie swojej woli i na tym tle dochodziÅ‚o do ostrych konfliktów.Wychowawców zaczÄ…Å‚ lekceważyć, nie speÅ‚niaÅ‚ swoich zadaÅ„ w grupie.NaraziÅ‚ siÄ™ na przykre kary.Z nikim nie nawiÄ…zaÅ‚ bliższych kontaktów, do nikogo też nie odnosiÅ‚ siÄ™ życzliwie i serdecznie.Nie byÅ‚ lubiany, nie ujawniaÅ‚ też, aby kogokolwiek lubiÅ‚.Po pewnym czasie okazaÅ‚o siÄ™, że Tadeusz byÅ‚ bezpoÅ›rednim sprawcÄ… i inicjatorem kradzieży, jakie miaÅ‚y miejsce w zakÅ‚adzie.UciekÅ‚ w obawie przed grożącymi mu konsekwencjami.Poza zakÅ‚adem dokonaÅ‚ kilku poważniejszych kradzieży, za które znalazÅ‚ siÄ™ po raz wtóry przed sÄ…dem.Na podstawie wyroku zostaÅ‚ skierowany do schroniska dla nieletnich.Psycholog schroniska na podstawie kilkutygodniowej obserwacji i badaÅ„ ambulatoryjnych orzekÅ‚, że w chÅ‚opcu wystÄ™pujÄ… objawy zaburzeÅ„ psychicznych: podniecenie ruchowe, nadmierna gadatliwość, a przy tym skrytość w stosunku do wÅ‚asnych czynów przestÄ™pczych, zmienność nastrojów, Å‚atwość wpadania w nastroje depresyjne, sugestywność, socjopatyczna trudność w zachowaniu pozytywnych kontaktów spoÅ‚ecznych w zespole.Dostrzeżono jednak postÄ™pujÄ…cÄ… poprawÄ™.Bardzo trudne warunki życia w domu w latach dzieciÄ™cych, niezaspokojone potrzeby emocjonalne, ustawiczny lÄ™k przed ojcem spowodowaÅ‚y objawy nerwicowoÅ›ci u Tadeusza.O powstaniu nerwicy, która staÅ‚a siÄ™ podÅ‚ożem motywacji aspoÅ‚ecznego postÄ™powania, zadecydowaÅ‚y przede wszystkim - jak to z życiorysu Tadeusza wynika - zÅ‚e warunki rozwoju psychofizycznego.ZÅ‚a sytuacja matki w okresie ciąży zapewne przyczyniÅ‚a siÄ™ również do niekorzystnego.przebiegu rozwoju chÅ‚opca, do zmniejszenia odpornoÅ›ci jego organizmu.Prognoza resocjalizacji Tadeusza nie byÅ‚a pomyÅ›lna.Wychowawcy w zakÅ‚adzie zdawali sobie sprawÄ™, że w tym przypadku nie można spodziewać siÄ™ szybkiej i radykalnej poprany.Cierpliwe, systematyczne i konsekwentne realizowanie planu wychowawczego, opracowanego przy współudziale psychologa i neurologa, zaczÄ™to dawać pozytywne wyniki.Po rocznym pobycie w zakÅ‚adzie można byÅ‚o już sÄ…dzić, że chÅ‚opiec bÄ™dzie mógÅ‚ w przyszÅ‚oÅ›ci speÅ‚niać pozytywne zadania w spoÅ‚eczeÅ„stwie.W pracy resocjalizacyjnej Tadeusza, szczególnie w jej pierwszym okresie, bardzo wyraźnie stwierdzono trafność obserwacji E.Millera, jakie poczyniÅ‚ nad nerwicami.SformuÅ‚owaÅ‚ on jedno z praw zachowania siÄ™ w sytuacjach po uprzednich przeżyciach konfliktowych: „W miarÄ™ upÅ‚ywu czasu wzmagajÄ… siÄ™ tendencje do unikania aniżeli zbliżania siÄ™ do jednostek innych”.Sytuacje konfliktowe w rodzinie, które byÅ‚y przyczynÄ… narastania w Tadeuszu lÄ™ku przed reakcjami ojca, zobojÄ™tnienie uczuć do macochy, rzutowaÅ‚y na jego stosunek do osób, z którymi po latach spotkaÅ‚ siÄ™ ty zakÅ‚adzie wychowawczym.Nie tylko wobec dorosÅ‚ych, ale również w kontaktach z rówieÅ›nikami nie objawiaÅ‚ "tendencji zbliżenia".Nie reagowaÅ‚ pozytywnie na życzliwość wychowawców, nie byÅ‚o w nim rezonansu emocjonalnego na próby zbliżania siÄ™ do niego opiekunów i wychowawców.Anormalny mechanizm motywacyjny w postÄ™powaniu chÅ‚opca w zakÅ‚adzie można wiÄ™c byÅ‚o zrozumieć dopiero na podstawie analizy jego przeżyć w okresie wczesnego dzieciÅ„stwa.Znajomość ta staÅ‚a siÄ™ drogowskazem przy ustalaniu planu resocjalizacji tego chÅ‚opca.Jak widać z opisanych powyżej przypadków psychologiczne uwarunkowania socjopatyzacji rozwoju dziecka mogÄ… być różne i zależeć od czynników wrodzonych, dziedzicznych, ale również i Å›rodowiskowych.8
[ Pobierz całość w formacie PDF ]